loader image
AirCash4U
Obrazek wyróżniający
19 listopada 2024

Twój lot realizowany przez Austrian Airlines został opóźniony lub odwołany? A może przewoźnik przełożył połączenie na kolejny dzień? Takie sytuacje nie należą do rzadkości, a ich przyczyną często jest optymalizacja siatki połączeń i floty samolotów. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 261/2004, jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu nastąpiło z winy Austrian Airlines, możesz ubiegać się o odszkodowanie w wysokości nawet 600 EUR na osobę. W tym artykule wyjaśniamy, jak wygląda proces dochodzenia rekompensaty od tego przewoźnika.

Austrian Airlines – podstawowe informacje na temat przewoźnika

Austrian Airlines (pełna nazwa spółki: Austrian Airlines AG) to narodowe austriackie linie lotnicze, obsługujące ponad 120 kierunków na całym świecie. Siedziba przewoźnika mieści się w Wiedniu (Office Park 2 – PO Box 100, 1300 Wiedeń-Schwechat), a głównym węzłem komunikacyjnym jest port lotniczy Wiedeń-Schwechat. Od 2009 roku Austrian Airlines jest częścią Grupy Lufthansa i członkiem sojuszu Star Alliance, uczestnicząc również w programie lojalnościowym Miles & More. Rejsy realizowane są pod kodami:

  • IATA: OS
  • ICAO: AUA

Linia została założona 30 września 1957 roku, a pierwszy lot odbył się 31 marca 1958 roku na trasie Wiedeń–Londyn. Obecnie zatrudnia ponad 6 tysięcy pracowników i dysponuje flotą liczącą około 70 samolotów. Przewoźnik obsługuje zarówno trasy krajowe, jak i międzynarodowe, koncentrując się na Europie Środkowej i Wschodniej, a także oferując loty do Ameryki Północnej, Azji i na Bliski Wschód. W ramach swojej siatki połączeń obsługuje również Lotnisko Chopina w Warszawie oraz Port Lotniczy Kraków-Balice.

Na terytorium Polski Austrian Airlines posiada zarejestrowany oddział przedsiębiorcy zagranicznego: Austrian Airlines Spółka Akcyjna Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie (00–043) przy ul. Tadeusza Czackiego 15/17 (NIP: 5260002719, KRS: 0000077731).

Kwoty odszkodowań za odwołany lub opóźniony lot​

Na mocy Rozporządzenia (WE) 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. w przypadku, gdy lot zostanie odwołany lub ulegnie opóźnieniu, którego czas przekracza 3 godziny (na lotnisku docelowym), może wystąpić do linii lotniczych z wnioskiem o wypłatę odszkodowania. Kwoty rekompensat są stałe i zależą od odległości:
  • 250 EUR na osobę – na dystansie nieprzekraczającym 1500 km
  • 400 EUR na osobę – na dystansie od 1500 km do 3500 km (oraz wszystkie loty powyżej 1500 km na obszarze Unii Europejskiej)
  • 600 EUR na osobę* – na dystansie przekraczającym 3500 km (dla lotu, w którym jedno z lotnisk znajduje się poza terenem Unii Europejskiej)

    * w przypadku lotów na dystansie przekraczającym 3500 km (wykraczających poza obszar UE) wymagany czas opóźnienia wynosi 4 godziny (w sytuacji, gdy mieści się on w przedziale 3-4 godzin, to kwota odszkodowania zostaje zredukowana o 50% i tym samym wynosi po 300 EUR na osobę)

Odwołany lub opóźniony lot - co dalej?

Austrian Airlines oferuje loty do ponad 120 destynacji na całym świecie. W odróżnieniu od linii niskobudżetowych, przewoźnik ten zapewnia pasażerom wygodę na pokładzie i kompleksową obsługę, a jego siatka połączeń obejmuje zarówno loty krajowe, jak i międzynarodowe, w tym długodystansowe. Znaczna część pasażerów korzysta z oferty lotów z przesiadką, np. podróżując z Warszawy do Wiednia, a następnie do takich regionów jak Stany Zjednoczone, Bliski Wschód czy Azja. Warto również dodać, że część połączeń realizowana jest w ramach współpracy codeshare, co oznacza, że lot może być obsługiwany przez innego przewoźnika, takiego jak Lufthansa czy Swiss.

W przypadku, gdy na pierwszym z odcinków wystąpi opóźnienie, może to skutkować brakiem możliwości skorzystaniem z kolejnego lotu. W takiej sytuacji Austrian Airlines zobowiązany jest do zapewnienia pasażerom połączenia alternatywnego. W takich przypadkach, gdy podróżnym nie uda się zdążyć na kolejny lot z powodu opóźnienia wcześniejszego, ma on prawo do ubiegania się o odszkodowanie. Więcej informacji na temat praw pasażerów w takich sytuacjach znajdziesz w tym artykule (odszkodowanie za opóźniony lot z przesiadką).

Zgodnie z unijnym Rozporządzeniem (WE) 261/2004, pasażerowie, którzy doświadczają opóźnienia lub odwołania lotu z winy przewoźnika, mogą ubiegać się o odszkodowanie nawet do 600 EUR. Warto podkreślić, że kluczowe jest ustalenie przyczyny opóźnienia – jeśli jest ona wynikiem problemów operacyjnych przewoźnika, takich jak awarie techniczne czy błędy w planowaniu lotów, pasażerowie mają prawo do rekompensaty. Odszkodowanie przysługuje również w przypadku, gdy opóźnienie na pierwszym odcinku trasy skutkuje koniecznością oczekiwania na lot zastępczy w przypadku przesiadki. Z kolei reklamacja może zostać odrzucona, gdy zakłócenie podróży spowodowane było czynnikami niezależnymi, takimi jak złe warunki pogodowe, zamknięcie przestrzeni powietrznej czy strajki pracowników obsługi naziemnej.

Reklamacja w Austrian Airlines - ważne wskazówki

Zachowaj dokumenty podróży

  • potwierdzenie rezerwacji

  • skany kart pokładowych
  • dokumenty podróży dotyczące połączenia alternatywnego
  • dokumenty w zakresie poniesionych kosztów związanych z nieregularnością lotu (np. w związku z noclegiem lub ponownym dojazdem na lotnisko)
  • dowody potwierdzające opóźnienie lub odwołanie lotu (np. zdjęcie tablicy lotów lub zaświadczenie wydane przez port lotniczy)

Zapisz dane lotu

  • Numer lotu (znajduje się on także w dokumentach podróży)

  • Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
  • Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu, a zwłaszcza przylotu)

Ustal przyczynę zdarzenia

  • Skontaktuj się z personelem Austrian Airlines lub przedstawicielem przewoźnika realizującym połączenie w ramach codeshare bądź też pracownikami obsługi naziemnej lotniska w celu uzyskania informacji

  • Zweryfikuj warunki pogodowe
  • Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione lub odwołane

Jak długo trwa procedura uzyskania odszkodowania od Austrian Airlines?

Zgodnie z art. 205c ust. 2 i ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2022 roku – Prawo lotnicze – przewoźnik ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. W przypadku Austrian Airlines zgłoszenia są zazwyczaj rozpatrywane w wyznaczonym terminie, co oznacza, że procedura uzyskania odszkodowania na etapie polubownym trwa około miesiąca.

Jednakże, jeśli konieczne będzie skierowanie sprawy na drogę sądową, pasażerowie muszą liczyć się z długotrwałym procesem. Wytoczenie powództwa może oznaczać, że cały proces zajmie od około 6 miesięcy do nawet 2-3 lat. Długość tego procesu wynika m.in. z opieszałej pracy sądów. Dodatkowo, niektóre sprawy mogą wymagać przedstawienia obszernych materiałów dowodowych lub przesłuchania świadków, co może jeszcze bardziej wydłużyć postępowanie o kolejne miesiące.

Skorzystanie z usług AirCash4U

W sytuacji, gdy pasażer nie chce ryzykować ponoszenia kosztów ani angażować swojego czasu, może przekazać prowadzenie sprawy firmie AirCash4U. Wystarczy udzielić stosownych pełnomocnictw oraz przesłać skany dokumentów podróży, a następnie oczekiwać na rozstrzygnięcie w zakresie zgłoszonej reklamacji. Istotnym aspektem jest to, że jeśli sprawa trafi na drogę sądową, to firma AirCash4U pokrywa wszystkie związane z tym koszty. Dodatkowo klient nie ponosi żadnych opłat w przypadku ewentualnej przegranej. Nasze wynagrodzenie stanowi prowizja, która wynosi 23% brutto od uzyskanej kwoty odszkodowania. Stawka ta jest stała i nie wzrasta, nawet gdy sprawa trafia do sądu. To istotna różnica, ponieważ wiele konkurencyjnych firm podnosi wysokość wynagrodzenia (nawet do 40-50%) w momencie, gdy sprawa trafia na wokandę. Dodatkowo, w przypadku reklamacji grupowych lub w sytuacjach, gdzie istnieje wysokie prawdopodobieństwo zasadności roszczenia, oferujemy możliwość negocjacji prowizji.

Warto podkreślić, że dzięki wieloletniemu doświadczeniu, AirCash4U wypracowało skuteczne mechanizmy umożliwiające uzyskanie odszkodowania od Austrian Airlines w drodze polubownych negocjacji. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie rekompensaty w relatywnie krótkim czasie, bez konieczności kierowania sprawy do sądu.

Złóż wniosek o odszkodowanie za problem z opóźnionym lub odwołanym lotem

NIP: 7542812979
REGON: 383541220

Pon-Pt: 8.00-18.00

Sob: 10.00-14.00