loader image
AirCash4U
Obrazek wyróżniający
21 sierpnia 2025

Miałeś problemy z lotem czarterowym do Turcji? Twoje połączenie realizowane przez Mavi Gök Airlines zostało opóźnione, odwołane lub przesunięte na następny dzień? Takie incydenty nie należą do rzadkości – zwłaszcza w sezonie wakacyjnym, gdy linie czarterowe borykają się z napiętym harmonogramem lotów oraz awariami technicznymi. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, za zakłócenia spowodowane winą przewoźnika przysługuje odszkodowanie do 600 EUR na pasażera! W tym artykule krok po kroku wyjaśniamy, jak uzyskać odszkodowanie od Mavi Gök – od sprawdzenia, czy rejs kwalifikuje się do wypłaty rekompensaty aż po skuteczne złożenie wniosku.

Mavi Gök – podstawowe informacje na temat przewoźnika

Mavi Gök Airlines (MGA) to turecki przewoźnik czarterowy z siedzibą w Antalyi. Firma została założona w marcu 2007 r., jednak dopiero od lipca 2022 r. posiada ona certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC). Specjalizuje się w lotach wakacyjnych, obsługując głównie rejsy czarterowe z Niemiec, Polski oraz innych krajów Europy Środkowej (m.in. Czech, Łotwy i Estonii) do Turcji (głównie Antalyi oraz Bodrum). Mavi Gök obsługuje połączenia z większości polskich lotnisk, w tym m.in. z Warszawy, Katowic, Wrocławia, Gdańska, Poznania czy Krakowa.

Dane rejestrowe
Pełna nazwa prawna: Mavi Gök Havacilik A.Ş.
Siedziba: Barbaros Mah. Serik Cd. E Blok No: 419E/2, Aksu, Antalya, Turcja
Kody lotnicze: IATA: 4M / ICAO: MGH
Rejestr handlowy Nr: 119233 (Antalya Trade Registry)
Strona internetowa: www.mga.aero
Telefon: +90 850 777 2 777

Kwoty odszkodowań za odwołany lub opóźniony lot

Na mocy Rozporządzenia (WE) 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. w przypadku, gdy lot zostanie odwołany lub ulegnie opóźnieniu, którego czas przekracza 3 godziny (na lotnisku docelowym), może wystąpić do linii lotniczych z wnioskiem o wypłatę odszkodowania. Kwoty rekompensat są stałe i zależą od odległości:
  • 250 EUR na osobę – na dystansie nieprzekraczającym 1500 km
  • 400 EUR na osobę – na dystansie od 1500 km do 3500 km (oraz wszystkie loty powyżej 1500 km na obszarze Unii Europejskiej)
  • 600 EUR na osobę* – na dystansie przekraczającym 3500 km (dla lotu, w którym jedno z lotnisk znajduje się poza terenem Unii Europejskiej)

    * w przypadku lotów na dystansie przekraczającym 3500 km (wykraczających poza obszar UE) wymagany czas opóźnienia wynosi 4 godziny (w sytuacji, gdy mieści się on w przedziale 3-4 godzin, to kwota odszkodowania zostaje zredukowana o 50% i tym samym wynosi po 300 EUR na osobę)
information

W przypadku połączeń realizowanych pomiędzy Polską a Turcją kwota odszkodowania praktycznie zawsze wynosi 400 EUR.

Czy można ubiegać się o odszkodowanie z tytułu unijnych przepisów w sytuacji, gdy przewoźnik ma siedzibę w Turcji?

Tak, ale z pewnymi zastrzeżeniami. Pasażerowie mogą dochodzić odszkodowania na podstawie unijnego Rozporządzenia (WE) 261/2004 również wtedy, gdy lot był obsługiwany przez tureckiego przewoźnika – pod warunkiem, że wylot nastąpił z kraju należącego do Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to, że jeśli samolot wystartował np. z Warszawy, Berlina czy Aten, to niezależnie od tego, że linia lotnicza ma siedzibę w Turcji, pasażerom przysługują prawa wynikające z przepisów unijnych.

W sytuacji, gdy jednak lot realizowany przez tureckie linie zaczynał się poza terytorium UE – na przykład w Antalyi, Stambule czy Bodrum – wtedy przepisy Rozporządzenia 261/2004 nie obowiązują.

Trasa lotu Mavi Gök Zastosowanie (WE) 261/2004
Polska / UE → Turcja ✅ TAK
Turcja → Polska / UE ❌ NIE
Turcja → Turcja ❌ NIE

W takich przypadkach zastosowanie mają lokalne regulacje tureckie, czyli tzw. SHY Regulation, które również chronią prawa pasażerów w sytuacjach opóźnień, odwołań czy odmowy wejścia na pokład. Co ciekawe, kwoty odszkodowań w Turcji są identyczne z unijnymi – 250, 400 lub 600 euro – z tą różnicą, że wypłacane są w lirach tureckich, zgodnie z aktualnym kursem.

Procedura dochodzenia roszczenia od Mavi Gök

Pasażerowie, którzy zamierzają dochodzić swoich roszczeń, mogą skontaktować się z przewoźnikiem, wypełniając formularz dostępny na stronie internetowej Mavi Gök lub przesyłając zgłoszenie drogą mailową. Alternatywą pozostaje również wysłanie oficjalnego pisma na adres siedziby firmy, co pozwala uzyskać potwierdzenie doręczenia.

Należy jednak mieć na względzie, że choć samo złożenie wniosku jest stosunkowo proste, to często stanowi jedynie wstęp do długiej batalii o należne odszkodowanie. Uzyskanie rekompensaty od linii lotniczych spoza Unii Europejskiej, takich jak Mavi Gök, rzadko bywa zwykłą formalnością. Wynika to m.in. z różnic w podejściu do obsługi klienta w porównaniu ze standardami europejskimi, odmiennych uwarunkowań kulturowych oraz złożonych barier formalno-prawnych.

Dochodzenie roszczenia na drodze administracyjnej oraz sądowej

Z uwagi na fakt, że uzyskanie odszkodowania w trybie polubownym może w niektórych przypadkach okazać się utrudnione, zdarzają się sytuacje, w których konieczne staje się podjęcie dalszych działań – na drodze administracyjnej lub sądowej.

W Polsce organem właściwym do rozpatrywania sporów pomiędzy pasażerami a przewoźnikami lotniczymi jest Rzecznik Praw Pasażerów działający przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W praktyce jednak jego możliwości są ograniczone – rola Rzecznika sprowadza się do próby mediacji pomiędzy stronami, bez kompetencji do wydawania wiążących decyzji co do zasadności roszczenia. Oznacza to, że skuteczność postępowania przed tym organem zależy w dużej mierze od woli współpracy samego przewoźnika.

Pasażerowie mogą również dochodzić swoich praw bezpośrednio w oparciu o tureckie przepisy o ochronie praw pasażerów (SHY Regulation). Kwoty przewidziane w tym systemie są tożsame z unijnymi (250, 400 lub 600 euro, przeliczane na liry tureckie według aktualnego kursu). W razie trudności z uzyskaniem rekompensaty możliwe jest złożenie skargi do tureckiego urzędu lotnictwa cywilnego (DGCA), który pełni funkcję nadzorczą wobec tamtejszych przewoźników.

Ostatecznym, a zarazem najbardziej złożonym sposobem dochodzenia roszczenia pozostaje postępowanie sądowe. W przypadku roszczeń wynikających z unijnego Rozporządzenia (WE) 261/2004, sprawa powinna być rozpatrywana przez sąd w Polsce. Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawa C–204/08), właściwy jest sąd miejsca wylotu, przylotu lub siedziby głównej przewoźnika. Sąd turecki nie może jednak rozpoznawać spraw opartych na przepisach Rozporządzenia (WE) 261/2004, ponieważ regulacja ta nie obowiązuje na terytorium Turcji. W konsekwencji postępowanie przed sądem w tym kraju nie znajduje zastosowania w sprawach dotyczących odszkodowań z tytułu unijnych praw pasażerów.

W praktyce jednak, w odniesieniu do przewoźników spoza UE, którzy nie posiadają w Polsce oddziału ani rachunków bankowych, egzekucja zasądzonych należności jest wyjątkowo trudna. Wymaga to często sięgnięcia po niestandardowe rozwiązania – jak zajęcie wierzytelności przysługujących przewoźnikowi od polskich kontrahentów (np. biur podróży), gotówki lub ruchomości znajdujących się na pokładzie samolotu, a w skrajnych przypadkach nawet samej maszyny.

Skorzystanie z usług AirCash4U – jak uzyskać należne odszkodowanie?

Uzyskanie odszkodowania od przewoźnika lotniczego często bywa procesem czasochłonnym i wymagającym, zwłaszcza gdy linia nie należy do Unii Europejskiej. W takich sytuacjach wsparcie doświadczonego podmiotu znacząco zwiększa szanse na pozytywne zakończenie sprawy.

AirCash4U specjalizuje się w dochodzeniu roszczeń na podstawie Rozporządzenia (WE) 261/2004, które reguluje prawa pasażerów w przypadku opóźnień, odwołań lub odmowy wejścia na pokład. Firma przejmuje na siebie cały proces – od analizy zasadności roszczenia, przez przygotowanie dokumentacji, aż po kontakt z przewoźnikiem i egzekwowanie należnych środków. Dzięki temu pasażer nie musi samodzielnie mierzyć się z formalnościami, a wynagrodzenie pobierane jest wyłącznie w przypadku skutecznego uzyskania odszkodowania.

Złóż wniosek o odszkodowanie za problem z opóźnionym lub odwołanym lotem

NIP: 7542812979
REGON: 383541220

Pon-Pt: 8.00-18.00

Sob: 10.00-14.00