Europejskie przepisy przewidują sytuacje, w której lot zostaje odwołany i dbają o prawa pasażera w tym zakresie. Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady umożliwia pasażerom dochodzenie odszkodowania. W sytuacji, gdy Twój lot został odwołany, to bez względu na przyczynę, przewoźnik jest zobligowany do zapewnienia Ci przelotu do miejsca docelowego w najbliższym możliwym terminie – bez pobierania dodatkowych opłat. Nie czekaj aż sprawa się przedawni. Zgłoś się po odszkodowanie za odwołany lot!
W przypadku, gdy lot zostaje odwołany linie lotnicze zobowiązane są do zagwarantowania odpowiedniej opieki, tj. zapewnienia posiłków, napojów, rozmowy telefonicznej, a w razie konieczności nawet zakwaterowania w hotelu. W sytuacji, gdy przewoźnik nie wywiązał się ze swojego obowiązku, należy dokonać zakupów we własnym zakresie zachowując paragony, aby następnie móc ubiegać się o zwrot kosztów.
Przewoźnik zobowiązany jest wypłacić odszkodowanie w sytuacji, gdy lot został odwołany z powodu czynników, na które miał on bezpośredni wpływ. Zalicza się do nich:
usterki techniczne
problemy operacyjne personelu
strajk personelu latającego
Strajk personelu również należy do sytuacji, na które linie lotnicze miały wpływ i mogły im zapobiec.
Najczęściej jednak lot zostaje odwołany z powodu usterki technicznej. Trzeba zaznaczyć, że przewoźnik zobowiązany jest do stałego serwisowania floty samolotów. Oznacza to, że za odwołane loty spowodowane usterkami technicznymi przysługuje odszkodowanie.
Czasami lot zostaje odwołany z powodu tzw. „nadzwyczajnych okoliczności”. Zalicza się do nich:
złe warunki atmosferyczne
atak terrorystyczny
strajk pracowników obsługi naziemnej lotniska
W takich sytuacjach rekompensata nie jest należna.
Odszkodowanie przysługuje również w sytuacji, gdy był to lot czarterowy lub też realizowany przez „tanie linie lotnicze”. Rekompensata jest należna także w przypadku, gdy linie lotnicze są zarejestrowane poza UE. W tej sytuacji wymagane jest jednak, żeby wylot odbywał się z terenu UE. Szczegóły przedstawia poniższa tabela.
Trasa | Linia lotnicza z UE | Linia lotnicza spoza UE |
---|---|---|
Z państwa UE do UE | ✅ | ✅ |
Z państwa UE poza UE | ✅ | ✅ |
Spoza EU do EU | ✅ | ❌ |
Spoza EU poza EU | ❌ | ❌ |
Niezwykle istotną kwestią przy ubieganiu się o odszkodowanie wynikające z odwołanego lotu jest informacja dotycząca tego, w jakim terminie przed planowanym odlotem został on odwołany. Rekompensata nie przysługuje pasażerowi, który otrzymał informację od przewoźnika o odwołanym locie z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem. Czas ten przewidziano jako odpowiedni do ewentualnej zmiany sposobu podróżowania (art. 5 lit. C pkt. I Rozporządzenia Eu nr 261/2004). Poniżej przedstawimy sytuacje, w których przysługuje odszkodowanie za odwołanie lotu, pod warunkiem, że nastąpiło ono krócej niż na dwa tygodnie przed planowanym odlotem.
Jeśli w czasie od 14 dni do tygodnia przed datą odlotu linie lotnicze powiadomiły Cię o odwołaniu lotu, jednocześnie proponując zmianę planu podróży, pozwalającą na wylot nie później niż 2 godziny przed wcześniej planowanym, z jednoczesnym osiągnięciem celu podróży maksymalnie 4 godziny po pierwotnie ustalonym, również z tego tytułu nie przysługuje Ci odszkodowanie.
Kolejna sytuacja, w której odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje to taka, gdzie przewoźnik spełni następujące warunki:
poinformuje o tym fakcie do siedmiu dni przed odlotem
zaproponuje inny plan podróży
zapewni termin lotu nie wcześniej niż godzinę przed wcześniej planowanym z równoczesnym osiągnięciem celu podróży maksymalnie 2 godziny po pierwotnie planowanym
Zachowaj bilet i kartę pokładową oraz pozostałe dokumenty podróży
Dotyczy to także np. umowy z biurem podróży w przypadku lotów czarterowych. W sytuacji, gdy zgubisz te dokumenty proces dochodzenia odszkodowania na pewno znacznie się wydłuży, a w niektórych przypadkach będzie on nawet niemożliwy. Jeśli nie posiadasz karty pokładowej, potwierdzenie stanowić może także rezerwacja elektroniczna.
Ustal przyczynę odwołanego lotu
W przypadku lakonicznych odpowiedzi (np. z uwagi na kwestie bezpieczeństwa) staraj się dopytać o szczegóły.
Zażądaj innego lotu do Twojego miejsca docelowego lub zwrotu poniesionych kosztów
W przypadku, gdy opóźnienie wyniosłoby co najmniej 5 godzin masz prawo do rezygnacji z lotu. Przewoźnik zobowiązany jest do zwrotu kosztu biletu. Dodatkowo fakt ten nie zwalnia go z obowiązku wypłaty odszkodowania.
Zachowaj paragony dokumentujące wydatki
W przypadku, gdy przewoźnik nie zapewni Ci wyżywienia, napojów ani noclegu, będzie zobowiązany do zwrotu tych kosztów. W tym celu musisz jednak udokumentować poniesione wydatki.
Nie podpisuj żadnych dokumentów, które spowodują zrzeczenie się praw do otrzymania rekompensaty
Przewoźnik może zaproponować Ci w ramach rekompensaty np. voucher na inny lot. Nie warto jednak akceptować takich ofert, gdyż zazwyczaj dochodzenie odszkodowanie będzie znacznie bardziej korzystne.
Dowiedz się więcej o swoich prawach!
NIP: 7542812979
REGON: 383541220
Pon-Pt: 8.00-18.00
Sob: 10.00-14.00
Dodatkowe informacje