Przepełniony pokład

Przepełniony pokład - jak uzyskać odszkodowanie?

Odmowa wejścia na pokład samolotu, czyli tzw. „overbooking” to częsta praktyka stosowana przez przewoźników. Polega ona na sprzedaży większej liczby biletów, niż jest miejsc na pokładzie samolotu. Uwarunkowane jest to chęcią maksymalnego wykorzystania dostępnych miejsc w przypadku niestawienia się na odprawę części pasażerów. W efekcie końcowym pasażerowie, którzy zgłoszą się do odprawy jako ostatni mogą spotkać się z odmową przyjęcia na pokład.

W takim przypadku przewoźnik najczęściej oferuje różnego rodzaju vouchery lub inne bonusy, które mają spowodować, że pasażer dobrowolnie zrezygnuje ze swojego miejsca i skorzysta z możliwości lotu w późniejszym terminie. Niestety w przypadku zaakceptowania takiej propozycji traci on prawo do odszkodowania.

W sytuacji, gdy przewoźnik nie znajdzie ochotników, którzy dobrowolnie zrezygnują ze swojego miejsca, będzie musiał wybrać osoby, które zostaną przekierowane na późniejszy lot. Taki przypadek uznaje się jako „odmowę przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera”. Tym samym daje on prawo do odszkodowania w wysokości od 250 € do 600 € – analogicznie jak ma to miejsce w przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów. Ponadto przewoźnik zobligowany jest do zapewnienia opieki na czas oczekiwania na zmieniony lot, tj. musi zapewnić posiłki, napoje, rozmowy telefoniczne, a w razie konieczności również zakwaterowanie w hotelu.

Kwoty odszkodowań

< 1500 km

Odwołany lot lub opóźnienie wynoszące co najmniej 3 godziny

1500 km – 3500 km

Odwołany lot lub opóźnienie wynoszące co najmniej 3 godziny

> 3500 km

Odwołany lot lub opóźnienie wynoszące co najmniej 4 godziny

Kwoty odszkodowań

< 1500 km

Odwołany lot lub opóźnienie wynoszące co najmniej 3 godziny

1500 km – 3500 km

Odwołany lot lub opóźnienie wynoszące co najmniej 3 godziny

> 3500 km

Odwołany lot lub opóźnienie wynoszące co najmniej 4 godziny

Wskazówki dla pasażerów

  1. Nie rezygnuj dobrowolnie ze swojego miejsca w zamian za vouchery lub inne świadczenia
    W takim przypadku stracisz prawo do odszkodowania. Taką propozycję warto przyjąć tylko w sytuacji, gdy oferta linii lotniczej będzie bardziej atrakcyjna niż potencjalna kwota odszkodowania.

  2. Zachowaj bilet i kartę pokładową oraz pozostałe dokumenty podróży
    Dotyczy to także np. umowy z biurem podróży w przypadku lotów czarterowych. W sytuacji, gdy zgubisz te dokumenty proces dochodzenia odszkodowania na pewno znacznie się wydłuży, a w niektórych przypadkach będzie on nawet niemożliwy. Jeśli nie posiadasz karty pokładowej, potwierdzenie stanowić może także rezerwacja elektroniczna.

  3. Ustal przyczynę odmowy przyjęcia na pokład
    Najczęściej będzie to tzw. overbooking. Mogą to być jednak inne powody i taka informacja jest niezwykle istotna w momencie składania wniosku.

  4. Zażądaj innego lotu do Twojego miejsca docelowego
    Możesz również zażądać zwrotu ceny biletu, jak również lotu powrotnego do miejsca wylotu.

  5. Zachowaj paragony dokumentujące wydatki
    W przypadku, gdy przewoźnik nie zapewni Ci wyżywienia, napojów ani noclegu, będzie zobowiązany do zwrotu tych kosztów. W tym celu musisz jednak udokumentować poniesione wydatki.

Nie możesz znaleźć odpowiedzi na swoje pytanie?

Dowiedz się więcej o swoich prawach!

Kontakt z nami

Adres
AirCash4U

NIP: 7542812979
REGON: 383541220

Zegar

Pon-Pt: 8.00-18.00

Sob: 10.00-14.00

Znajdź nas na Facebooku

601 181 728

biuro@aircash4u.pl

© 2020 AirCash4U