loader image
AirCash4U
Obrazek wyróżniający
8 stycznia 2025

Miałeś opóźniony lot czarterowy? Twoje połączenie obsługiwane przez Smartwings zostało odwołane lub przełożone na kolejny dzień? Tego typu sytuacje nie należą do rzadkości, a ich przyczyną jest często chęć maksymalnego wykorzystania zasobów floty samolotów. Warto mieć świadomość, że na mocy Rozporządzenia (WE) 261/2004 za odwołany lub opóźniony lot z winy Smartwings przysługuje odszkodowanie nawet do 600 EUR na osobę. W niniejszym artykule opisujemy, w jaki sposób przebiega proces uzyskania rekompensaty od tego przewoźnika. 

Smartwings – podstawowe informacje na temat przewoźnika

Smartwings Group to czeski holding lotniczy z siedzibą w Pradze, który do grudnia 2018 roku funkcjonował pod nazwą Travel Service. Grupa posiada kilka spółek zależnych w Europie, w tym Smartwings Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Gordona Bennetta 2B.

To kluczowa informacja dla polskich pasażerów. Większość rejsów czarterowych z Polski obsługiwana jest pod kodem IATA 3Z (kod ICAO: TVP), a przewoźnikiem faktycznie odpowiedzialnym za lot jest właśnie polska spółka. Ma to istotne znaczenie w kontekście prowadzenia działań prawnych – dochodzenie roszczeń od polskiego podmiotu jest znacznie prostsze i szybsze, ponieważ sprawy mogą być rozpatrywane przez polskie sądy bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z tłumaczeniem pozwu.

Główna, czeska spółka Smartwings operuje pod kodem IATA QS (ICAO: TVS). Przewoźnik ma rozbudowaną siatkę połączeń czarterowych do popularnych destynacji wakacyjnych, takich jak Grecja, Hiszpania, Egipt czy Turcja.

Strona internetowa: www.smartwings.com/pl/

Kwoty odszkodowań za odwołany lub opóźniony lot

Na mocy Rozporządzenia (WE) 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. w przypadku, gdy lot zostanie odwołany lub ulegnie opóźnieniu, którego czas przekracza 3 godziny (na lotnisku docelowym), może wystąpić do linii lotniczych z wnioskiem o wypłatę odszkodowania. Kwoty rekompensat są stałe i zależą od odległości:
  • 250 EUR na osobę – na dystansie nieprzekraczającym 1500 km
  • 400 EUR na osobę – na dystansie od 1500 km do 3500 km (oraz wszystkie loty powyżej 1500 km na obszarze Unii Europejskiej)
  • 600 EUR na osobę* – na dystansie przekraczającym 3500 km (dla lotu, w którym jedno z lotnisk znajduje się poza terenem Unii Europejskiej)

    * w przypadku lotów na dystansie przekraczającym 3500 km (wykraczających poza obszar UE) wymagany czas opóźnienia wynosi 4 godziny (w sytuacji, gdy mieści się on w przedziale 3-4 godzin, to kwota odszkodowania zostaje zredukowana o 50% i tym samym wynosi po 300 EUR na osobę)

Należy pamiętać, że odszkodowanie przysługuje tylko wtedy, gdy przyczyna opóźnienia lub odwołania leżała po stronie przewoźnika (np. awaria techniczna, problemy operacyjne, strajk załogi). Nie przysługuje zaś w przypadku tzw. nadzwyczajnych okoliczności, takich jak ekstremalne warunki pogodowe, strajki kontrolerów ruchu lotniczego czy zamknięcie przestrzeni powietrznej.

Procedura dochodzenia roszczenia od Smartwings

W przeciwieństwie do niektórych przewoźników, Smartwings udostępnia pasażerom wygodny, elektroniczny formularz reklamacyjny. Wniosek o odszkodowanie można złożyć online korzystając z niniejszego odnośnika: www.claim.smartwingsgroup.com/pl/

Jest to najszybsza i zalecana droga. Możliwe jest także złożenie tradycyjnego pisma na adres siedziby odpowiedniej spółki (w przypadku lotów z kodem 3Z – na adres siedziby Smartwings Poland w Warszawie).

Należy jednak mieć na względzie, że samo złożenie wniosku to często dopiero początek drogi. Nasze doświadczenie pokazuje, że uzyskanie odszkodowania od Smartwings nie zawsze jest prostą formalnością.

Propozycja zawarcia ugody

Charakterystycznym elementem strategii Smartwings, na który warto być przygotowanym, jest częsta propozycja zawarcia ugody. Przewoźnik nierzadko oferuje pasażerom wypłatę 50% kwoty przysługującego odszkodowania (np. 200 EUR zamiast 400 EUR).

Dlaczego tak się dzieje? Wynika to z faktu, że orzecznictwo dotyczące interpretacji Rozporządzenia 261/2004 bywa niejednolite. W zbliżonych stanach faktycznych różne sądy mogą wydawać odmienne wyroki. W przypadku spraw, które przewoźnik uznaje za wątpliwe, oferuje więc ugodę, traktując ją jako kompromisowe i szybsze zakończenie sporu.

Dla pasażera oznacza to, że uzyskanie pełnej kwoty odszkodowania bardzo często wiąże się z koniecznością prowadzenia dalszych działań, a ostatecznie – z skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego.

Z drugiej strony należy sobie również zdawać sprawę, że nawet przyjęcie propozycji ugody nie daje gwarancji niezwłocznej wypłaty. Czasami konieczne mogą okazać się dalsze działania mające na celu wyegzekwowania należności od przewoźnika.

Dochodzenie roszczenia na drodze sądowej

Pasażer, który podejmie decyzję o odrzuceniu propozycji zawarcia ugody i zdecyduje się na samodzielną walkę w sądzie, musi liczyć się z określonymi kosztami. Opłata sądowa wynosi 100 zł dla roszczeń o wartości 250 EUR oraz 200 zł dla wyższych kwot przewidzianych w Rozporządzeniu (WE) 261/2004. W przypadku przegranej, pasażer nie tylko nie otrzyma odszkodowania, ale także zostanie zobowiązany do pokrycia kosztów zastępstwa procesowego na rzecz linii lotniczych, które wynoszą 270 zł (dla roszczeń w kwocie 250 EUR) lub 900 zł (dla roszczeń 400/600 EUR). W sprawie zbiorowej koszty te mnożą się przez liczbę pasażerów. W pewnych przypadkach mogą pojawić się również dodatkowe opłaty, np. gdy przewoźnik zdecyduje się powołać biegłego z dziedziny lotnictwa lub zajdzie konieczność tłumaczenia dokumentacji dowodowej, która zazwyczaj jest sporządzana w języku angielskim.

Z drugiej strony nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż w postępowaniu sądowym to przewoźnik musi udowodnić, że za zakłócenie odpowiadają nadzwyczajne okoliczności. Mimo to, brak profesjonalnego wsparcia po stronie pasażera może być decydujący dla wyniku sprawy. Dla osoby bez niezbędnego doświadczenia procedura dochodzenia roszczenia na drodze postępowania sądowego jest obarczona znacznym ryzykiem, gdyż istnieje realna możliwość przegrania sprawy – nawet pomimo zasadności roszczenia (np. z powodu kwestii formalnych).

Skorzystanie z usług AirCash4U – jak uzyskać pełne odszkodowanie?

W sytuacji, gdy Smartwings proponuje ugodę, szanse na uzyskanie pełnej kwoty odszkodowania są wysokie, ale wymagają determinacji i wiedzy prawnej. Dlatego właśnie warto powierzyć sprawę profesjonalistom.

AirCash4U specjalizuje się w dochodzeniu roszczeń od linii lotniczych, w tym od Smartwings. Przekazanie sprawy do obsługi wiąże się z szeregiem korzyści:

  • Podejmujemy zdecydowanie działania mające na celu wynegocjowanie 100% przysługującej kwoty, odrzucając przy tym niekorzystną propozycję ugody
  • Ponosimy wszystkie koszty i ryzyko związane z ewentualnym procesem sądowym (brak jakichkolwiek opłat z góry)
  • Prowizja wynosi jedynie 23% brutto od uzyskanej kwoty i jest stała – nie zwiększa się, nawet gdy sprawa trafi do sądu
  • Odszkodowanie uzyskane z tytułu Rozporządzenia (WE) 261/2004 w ramach udzielonego pełnomocnictwa jest zwolnione z obowiązku zapłaty podatku dochodowego – w przeciwieństwie do kwot uzyskanych w związku z zawarciem ugód bezpośrednio z przewoźnikiem, które mogą podlegać konieczności rozliczenia z Urzędem Skarbowym
  • Dla porównania: przy odszkodowaniu 400 EUR, po potrąceniu prowizji (92 EUR) pasażer otrzymuje 308 EUR. W scenariuszu ugody proponowanej przez przewoźnika (50%) kwota ta wyniosłaby jedynie 200 EUR. Nawet z prowizją, finalna wypłata jest znacząco wyższa niż w przypadku ugody z przewoźnikiem.

Do rozpoczęcia procesu niezbędne jest jedynie udzielenie pełnomocnictw przez pasażerów oraz przesłanie skanów dokumentów podróży. Całość dalszych czynności prowadzona jest przez AirCash4U, a klienci mogą jedynie oczekiwać na pozytywne rozstrzygnięcie sprawy.

Złóż wniosek o odszkodowanie za problem z opóźnionym lub odwołanym lotem

NIP: 7542812979
REGON: 383541220

Pon-Pt: 8.00-18.00

Sob: 10.00-14.00