Voucher za odwołany lot z powodu koronawirusa

W dobie pandemii koronawirusa i zarazem konieczności wypłaty roszczeń przysługujących klientom w związku z odwołanymi lotami praktyka oferowania pasażerom voucherów lotniczych zyskała na popularności. W tym zakresie warto jednak zachować ostrożność. Zwrot kosztów biletu w związku z odwołanym lotem przysługuje pasażerom z mocy prawa. W tym kontekście nieistotne jest, czy zdarzenie spowodowane było ograniczeniami wprowadzonymi w związku z pandemią COVID-19 lub też jakiegokolwiek innego czynnika stanowiącego tzw. nadzwyczajną okoliczność. Tym samym nie mamy obowiązku, aby przyjmować voucher od linii lotniczej, gdyż przysługuje nam prawo do zwrotu gotówki.

Jeszcze rok temu o tej samej porze żyliśmy w całkiem innej rzeczywistości. Zwrot gotówki od linii lotniczej za odwołany lot to była zwykła formalność. Czas rozpatrzenia wniosku wynosił zazwyczaj kilka dni. Linie lotnicze w żaden sposób nie utrudniały tego procesu. Problematyczną kwestię stanowiły jedynie roszczenia dotyczące rekompensat za odwołane lub opóźnione loty. Wszystko uległo jednak zmianie w marcu 2020 r. Cała branża lotnicza praktycznie z dnia na dzień została całkowicie zatrzymana. To z kolei spowodowało konieczność zwrotu kosztów biletów dla ogromnej grupy pasażerów. Stało się to przyczyną problemów z płynnością finansową linii lotniczych, co przełożyło się na komplikacje związane z obsługą wniosków o zwrot gotówki.

Czym jest voucher lotniczy?

Pandemia koronawirusa COVID-19 spowodowała największy w historii kryzys w branży lotniczej. Miliony pasażerów, w tym samym czasie, wnioskowało do przewoźników o zwrot kosztów opłaconych wcześniej biletów. Spowodowało to konieczność natychmiastowej wypłaty miliardów euro. Linie lotnicze zaczęły szukać rozwiązania tego problemu, aby uniknąć bankructwa.

Najczęściej pasażerowie mieli do wyboru następujące rozwiązania:

  1. Bezpłatna zmiana terminu lotu

  2. Rekompensata w formie voucherów lotniczych – środki do wykorzystania na zakup innego biletu u tego przewoźnika

  3. Automatycznie przyznawane środki księgowane online na koncie pasażera

Przykładowo linie lotnicze Wizz Air oferowały zwrot w formie 120% wartości biletu – do wykorzystania na poczet kolejnych podróży. Propozycja ta mogła być korzystna dla osób, które odbywają częste podróże lotnicze (np. w celach biznesowych).

Niemniej jednak wskazane powyżej możliwości dotyczące rozliczenia biletów za odwołane loty najczęściej nie były jednak dla pasażerów satysfakcjonujące. Rozprzestrzenianie się pandemii koronawirusa wraz z wprowadzeniem kolejnych restrykcji, w tym m.in. ograniczeń w przemieszczaniu się, powodowały, że klienci nie byli w stanie zaplanować innego terminu podróży, w którym mogliby zrealizować voucher.

Czy muszę przyjąć voucher od linii lotniczych?

Na przestrzeni ostatnich miesięcy często spotykaną praktyką stosowaną przez linie lotnicze było automatyczne księgowanie środków na kontach internetowych pasażerów – bez konsultowania z nimi, czy akceptują taką formę rozliczenia. Na mocy unijnych przepisów klient może oczekiwać zwrotu gotówki. Podstawę prawną stanowi w tym zakresie Rozporządzenie (WE) 261/2004, które dotychczas miało zastosowanie najczęściej w kontekście odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty z winy przewoźnika. Do tego katalogu zdarzeń nie zaliczają się przypadki nieregularności połączeń spowodowane pandemią COVID-19. Prawo stanowi, że przewoźnik zobligowany jest do pełnego zwrotu kosztów biletu w terminie 7 dni. W tym kontekście nie ma znaczenia, czy odwołanie rejsu spowodowane było czynnikami zewnętrznymi, takimi jak np. niekorzystne warunki atmosferyczne, czy też właśnie wprowadzone ograniczania w związku z COVID-19. Niniejsze stanowisko zostało także potwierdzone przez Komisję Europejską – Zalecenie Komisji (UE) 2020/646 z dnia 13 maja 2020 r. w sprawie bonów oferowanych pasażerom i podróżnym jako alternatywa dla zwrotu pieniędzy za odwołane imprezy turystyczne i usługi transportowe w kontekście pandemii COVID-19.

Niemniej jednak w związku z wyjątkową sytuacją, w praktyce wygląda to tak, że czas odpowiedzi na przesłane przez klientów wnioski o zwrot kosztów biletów jest obecnie wydłużony. Jednocześnie występują także opóźnienia w realizacji przelewów przez linie lotnicze. Niektórzy przewoźnicy wskazują, że czas oczekiwania na zwrot może wynieść nawet do 6 miesięcy.

Spowodowane jest to faktem, iż linie lotnicze przyjęły, że zdecydowana większość pasażerów mimowolnie zaakceptuje taki stan rzeczy. Zgodnie z prawem przewoźnicy nie mogą jednak oczekiwać od klientów, że przystaną oni na takie warunki i zgodą się np. na przyjęcie vouchera.

Jak skorzystać z vouchera w przyszłości?

W tym zakresie konkretnej informacji udzieli dana linia lotnicza. Spowodowane jest to faktem, iż procedury różnią się w zależności od danego przewoźnika. Szczegółowe wytyczne powinny znajdować się na oficjalnej stronie internetowej linii lotniczych. Alternatywnie pasażer może skorzystać z infolinii lub skorzystać z czatu w celu dopytania o szczegóły.

Najczęściej jednak w celu skorzystania z vouchera należy zalogować się na konto online. Następnie należy przejść do procesu dokonywania rezerwacji. Na tym etapie system powinien umożliwić wpisanie numeru vouchera. W sytuacji, gdy zakupiony przez nas lot będzie tańszy, niż przyznana nam kwota bonu, pozostałe środki będziemy mogli wykorzystać na poczet kolejnych podróży.

Przypisanie vouchera do danej osoby

Często praktyką jest brak możliwości przenoszenia bonów na rzecz innych pasażerów. Oznacza to, że nie mamy możliwości, aby przekazać voucher komuś z rodziny bądź też go odsprzedać. Niemniej jednak niektóre linie lotnicze dają taką możliwość. W tym zakresie szczegółowych informacji należy zasięgnąć w regulaminie danego przewoźnika.

Czy opłaca się przyjąć voucher?

Odpowiedź na to pytanie uzależniona jest w dużej mierze od preferencji danego pasażera. W sytuacji, gdy wartość oferowanego vouchera przekracza wartość nominalną biletu, dla osoby często podróżującej może być to korzystna oferta. W przypadku, gdy dany pasażer planuje odbyć inną podróż w kolejnym tygodniu, dochodzenie zwrotu kosztów w formie gotówki może być nieopłacane przede wszystkim z uwagi na czasochłonność. Jak pisaliśmy, z uwagi na panującą sytuację, obecnie proces ten stał się niezwykle utrudniony.

Niemniej jednak, z praktycznego punktu widzenia, w zdecydowanej większości przypadków przyjmowanie vouchera zamiast gotówki nie jest korzystne. Podstawową wadą takie rozwiązania jest data ważności przyznanego bonu. Tym samym, w przypadku, gdy do konkretnego dnia nie zaplanujemy kolejnej podróży, to voucher przepadnie. W tym kontekście istotny aspekt stanowią także zmieniające się ograniczenia w przemieszczaniu się. Mogą one spowodować, że zwyczajnie nie będziemy mieli możliwości odbycia podróży z uwagi na wprowadzone przez rząd restrykcje. Istnieje zatem ryzyko, że w konsekwencji nie wykorzystamy vouchera w wyznaczonym czasie.

Najbardziej istotnym aspektem jest jednak to, że przyjmując bon, zakładamy, że linia lotnicza nadal będzie funkcjonować za kilka miesięcy. Tylko wtedy bowiem będziemy mogli nadal zrealizować voucher. Niestabilność branży lotniczej spowodowana kryzysem związanym z COVID-19 powoduje, że ryzyko w tym zakresie jest naprawdę realne.

Złóż wniosek o odszkodowanie za problem z opóźnionym lub odwołanym lotem

Kontakt z nami

Adres
AirCash4U

NIP: 7542812979
REGON: 383541220

Zegar

Pon-Pt: 8.00-18.00

Sob: 10.00-14.00

Znajdź nas na Facebooku

601 181 728

biuro@aircash4u.pl